En Oprah dan?

Een klant belt nog even om de briefing toe te lichten: “Het moet enthousiasmeren, maar het mag absoluut niet belerend zijn, snap je?”
Dat klinkt bijna te logisch. Belerend, dat wil niemand. Toch worstel ik met deze wet. Natuurlijk wil ik de lezer niet afschrikken met lesjes, maar ik denk ook: en Oprah dan? Zij en haar collega’s in de zelfhulp zeggen ons toch ook vrij duidelijk wat ons te doen staat?

Oprah is niet mijn tekstuele stijlgoeroe, maar ze helpt me altijd bij dreigende writer’s block wegens angst voor frikkerigheid. Tijdens het tikken stel ik me voor dat ik bij een redactievergadering zit van wijlen haar tv-show:
Redacteur: “Eh, misschien is iets als ‘live your best life‘ een ideetje voor de seizoensslogan?”
Oprah: “Ben je gek? Da’s veel te belerend!”
En dan kan ik weer verder. Uiteindelijk schrijf ik gewoon vaak voor klanten en over mensen die dingen doen die ik persoonlijk belangrijk vind. Dan ontkom ik niet aan een beetje heldere, vrolijke zendingsdrang. Je bent dus gewaarschuwd. Mijn klanten zijn inmiddels ook van de schrik bekomen.

Cases

Meer kraanwater
Klant: De Dopper
Ik houd van simpele, dagelijkse dingen die je kunt doen om je impact op het milieu te verkleinen. En dus van kraanwater. Voor de Dopper (van het ideale flesje) schreef ik trouwens ook advertenties, teksten voor verpakkingen, persberichten, tweets, Facebookposts en berichten op de website.

Gezond en lekker eten
Klanten: Het Voedingscentrum, Steunpunt Smaaklessen en Schoolgruiten
Het Voedingscentrum is mijn ex-werkgever en trouwe klant. Schrijven over eten en gezondheid doe ik veel en graag. Ik schreef voor programma’s zoals de Gezonde Schoolkantine, Gezonde Basis op school, Smaaklessen en Schoolgruiten. Het lijkt misschien een ondankbare, onmogelijke taak: kinderen en jongeren enthousiasmeren om goed te eten. Dat is het niet als je heel erg gelooft dat gezond kiezen ook lekker gemakkelijk kan zijn. Als je geïnspireerd raakt door mensen als Pierre Wind, die met humor en creativiteit kinderen laten proeven, ruiken en ontdekken dat puur eten cool is. En als je niet praat over dun of dik, dom of slim, mooi of lelijk. Mijn copy voor apps, sites en online tools tot lesmateriaal voor Smaaklessen is vaak positief beoordeeld bij tests met (jonge) lezers.

Dit bericht is geplaatst in Over werk. Bookmark de permalink.